Khamis, 26 Mei 2011

Jarak Dosa dan Pengampunan

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah kerana masih memberi satu semangat untuk menulis walau penulisan-penulisan ana hanya sedikit jika nak dibandingkan nikmat masa yang Allah kurniakan kepada ana.

Pada kali ini suka ana membawakan sebuah kisah teladan yang mampu dijadikan panduan kepada kita kerana merekalah golongan yang wajib kita jadikan contoh ikutan bagi merebut cinta yang hakiki milik Allah dan Rasulullah s.a.w.

Fudhail Bin Iyad merupakan seorang ketua perompak. Kerjanya pada setiap hari adalah mengetuai anak-anak buahnya bagi merompak kafilah-kafilah pedagang yang melalui kawasan-kawasan strategik bagi melakukan operasi rompakan. Pada satu hari aktiviti rompakan dijalankan seperti biasa di satu kawasan yang sunyi. Satu rombongan kafilah pedagang habis ditawan oleh anak-anak buah Fudhail. Namun ketua kafilah yang masih bebas berjaya melarikan diri dan menemui seorang pemuda yang asyik melakukan solat sunat kepada Allah. Lalu ketua kafilah tersebut terus merayu meminta pertolongan kepada pemuda tersebut dengan linangan air mata ketakutan. Pemuda itu dengan tenang pergi kepada kumpulan perompak tersebut lalu berkata;

Pemuda Soleh: "Banyakkah hasil rompakan kita kali ini?"

Jawab perompak-perompak tersebut: "Agak banyak bos."

Terkejutlah ketua kafilah tersebut kerana orang soleh dijumpainya tadi adalah ketua kepada perampok-perampok tersebut. Lalu berlakulah dialog diantara ketua kafilah (KK) dan Fudhail bin Iyad (FI);

KK : "Kenapa tuan yang ku lihat sebentar tadi rukuk dan sujud kepada Allah tapi masih sanggup merompak dan melakukan perkara yang ditegah Allah?"

FI :" Aku Fudhail bin Iyad, perompak yang digeruni. Kenapa aku merompak dan dalam masa sama melakukan ibadah kepada Allah?'

KK :"Ya, kenapa kau mencampuri urusan baik dan jahat dalam satu masa yang sama?"

FI :"Aku terbaca sepotong ayat yg berbunyi;

وَءَاخَرُونَ ٱعۡتَرَفُواْ بِذُنُوبِہِمۡ خَلَطُواْ عَمَلاً۬ صَـٰلِحً۬ا وَءَاخَرَ سَيِّئًا عَسَى ٱللَّهُ أَن يَتُوبَ عَلَيۡہِمۡ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ

"Dan (sebahagian) yang lain mengakui dosa-dosa mereka. Mereka telah mencampur adukkan amal yang baik dengan amal yang lain, yang buruk dengan bersangka baik mudah-mudahan Allah akan menerima taubat mereka; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani"

At-Taubah (102)


dan dengan ayat ini aku sentiasa memohon kepada Allah agar dikeluarkan aku dari lembah hina ini dan menjadi lebih dekat di sisiNya."

KK : "Inilah kali pertama aku berjumpa perompak aneh sebegini sepanjang hidupku, semoga Allah mengampuni kamu dan pengikut kamu sekiranya kamu membebaskan kami."

Dengan tiba-tiba hati Fudhail menjadi sayu dan dengan rasa bersalah yang amat sangat sehingga air mata membasahi kedua-dua pipinya. Dengan nada yang sayu beliau berkata.

" Wahai kafilah sekalian, hari ini kamu bersaksi bahawa aku Fudhail bin Iyad meninggalkan tabiat jahatku yang suka memeras dan merompak. Mulai saat ini aku bertaubat kepada Allah dan meninggalkan dengan jazam(keazaman) yang putus tidak akan mengulangi lagi perkara keji ini aku juga memohon maaf kepada kamu semua atas kekasaran aku dan pengikutku"

Maka selepas peristiwa itu terkenallah di kota ilmu Baghdad bahawa seorang perompak, Allah telah mengangkat menjadi wali dengan nama Syeikh Fudhail bin Iyad yang harum semerbak hingga kini.

Sahabat-sahabat sekalian. Allah s.w.t. menguji kita dengan pelbagai ujian yang dinamakan Qadha. Ada manusia yang hanyut dengan ujian kenikmatan dan kesenangan dek kerana lupa REDHA dan BERSYUKUR. Ada manusia yang tenggelam dalam noda dan dosa dek kerana lupa REDHA dan TAUBAT dan ada manusia yang gelisah tidak tenteram hatinya dalam menempuhi musibah dek kerana hati yang tidak REDHA dan SABAR. Allah memberi ujian bukan bertujuan menzalimi manusia, melainkan Dia menguji mulut-mulut yang lancang mengaku beriman, mendambakan cinta Tuhan, adakah layak diberi pangkat dan jawatan di sisiNYa. Namun kita alpa, kita hanyut, kita tenggelam malah kita karam dalam ujian-ujian tersebut kerana meninggalkan Rahmat(kasih sayang) yang dibawa Muhammad s.a.w.

Allah menyeru dengan firmanNya;

صِبۡغَةَ ٱللَّهِ‌ۖ وَمَنۡ أَحۡسَنُ مِنَ ٱللَّهِ صِبۡغَةً۬‌ۖ وَنَحۡنُ لَهُ ۥ عَـٰبِدُونَ

Celupan(Acuan) Allah (Nabi-nabi dan Rasul-rasul), dan siapakah lebih sempurna dari Celupan(Acuan) Allah (Nabi-nabi dan Rasul-rasul); dan kepadanyalah kami menyembah.

al-Baqarah (138)

وَسَارِعُوٓاْ إِلَىٰ مَغۡفِرَةٍ۬ مِّن رَّبِّڪُمۡ وَجَنَّةٍ عَرۡضُهَا ٱلسَّمَـٰوَٲتُ وَٱلۡأَرۡضُ أُعِدَّتۡ لِلۡمُتَّقِينَ

Dan bersegera, segera, segera masuk kepada pengampunan daripada Tuhan kamu dan Syurga yang luasnya tujuh petala langit dan tujuh petala bumi yang disediakan kepada orang yang bertakwa.

Ali Imran (133)

وَمَن يَعۡمَلۡ سُوٓءًا أَوۡ يَظۡلِمۡ نَفۡسَهُ ۥ ثُمَّ يَسۡتَغۡفِرِ ٱللَّهَ يَجِدِ ٱللَّهَ غَفُورً۬ا رَّحِيمً۬ا

Dan siapa yang melakukan suatu kejahatan atau menzalimi dirinya sendiri; kemudian dia memohon pengampunan kepada Allah nescaya didapatinya Allah maha Pengampun dan penuh kasih sayang.

An-Nisa (110)

قُلۡ يَـٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسۡرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ لَا تَقۡنَطُواْ مِن رَّحۡمَةِ ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغۡفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًا‌ۚ إِنَّهُ ۥ هُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ

Katakanlah wahai Muhammad; Wahai hamba-hambaku yang melampaui diri mereka dengan melakukan dosa, janganlah kamu putus asa daripada rahmat Allah; Sesungguhnya Allah mengampuni serta membersihkan segala, segala, segala dosa dan kesalahan; Sesungguhnya Dialah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani’

(Az-Zumar (53


Nasihat kepada saya terutamanya, tanya semula kepada diri kita, Kenapa masih menggunakan akal dan logik kepala, sedangkan Rasul sudah menyelesai seGALA-GALA. Kenapa kita harus tunggu dan leka sedangkan Allah menyeru SEGERA. Kenapa kita ragu-ragu pengampunan sedangkah sudah dijanjikan Tuhan.




Sabtu, 7 Mei 2011

Tahlil

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang masih menggerakkan jari-jemari ana menaip sesuatu bagi dikongsi bersama. Sebelum ana meneruskan penulisan, suka ana berkongsi bagaimana ana dapat tajuk di atas bagi dijadikan perbincangan. Tajuk di atas merupakan tajuk yang diusulkan oleh sahabat ana kerana pada pendapat beliau, Isu TAHLIL ini selalu diputar belitkan sesetengah pihak biadap bagi meracuni UMAT MELAYU di Nusantara. Ana memohon kemaafan atas kelemahan diri ana. Namun ilmu yang sedikit ini ingin ana kongsikan juga supaya jadi manfaat diri ini dan sahabat-sahabat semua.

Seperti yang sedia kita maklum, setiap HIZIB dan AURAD(jamak bagi wirid) yang sampai kepada kita mestilah mempunyai seorang penyusun yang diakui di dalam THABAQAT SUFIYYAH iaitu satu muafakat dalam kalangan ULAMA MUKTABAR memperakui kebenaran penyusun tersebut setelah melalui ujian-ujian tertentu bagi menentukan bahawa Penyusun tersebut adalah Aulia(Wali) Allah dan bukan Aulia Syaitan.

Hizib yang terkenal seperti Hizib Nasri, Hizib Bahri disusun oleh Syeikh Abu Hasan Asy-Syazili, Hizib Nawawi pula disusun oleh Imam Nawawi, Selawat Quraniyyah, Selawat Fatih disusun oleh Syeikh Abdul Qadir Jilani, Selawat Anwar disusun oleh Syeikh Ahmad Badawi dan banyak lagi nama-nama Aurad dan Hizib yang disusun oleh Ulama Muktabar yang sampai kepada kita hari ini.

Bagi Umat Melayu Nusantara, pada asalnya nama Ulama ini amat sinonim di mulut-mulut kaum tua dahulu kala. Akibat penjajahan British silibus pengajian Melayu Nusantara dirombak sehinggakan silibus Agama yang diajar di Sekolah(sekular) sudah tidak mampu membentuk Akhlak pelajar membuatkan namanya sudah jarang-jarang didengar. Syeikh Ahmad Khasasi al-Madani yang saya maksudkan itu adalah Ulama penyusun kepada zikir TAHLIL yang selalu kita baca bagi dihadiahkan kepada mereka yang dahulu meninggalkan kita bagi dijadikan amalan anak-anak soleh kepada kedua ibu bapa.

Selain Tahlil yang menjadi amalan Umat MELAYU NUSANTARA, aurad Madaniah yang masih diamalkan di masjid dan surau juga merupakan hasil susunan ulama yang saya maksudkan. Selain itu ayat 33 yang amat mujarabah juga merupakan hasil susunan Syeikh Ahmad Khasasi al-Madani.

Persoalan
yang timbul, dalam sebuah pusat pengajian yang besar terdapat seorang pengetua yang bertindak sebagai kuasa yang memantau kelancaran pentadbiran di pusat tersebut. Matematik tidak diajar hanya oleh seorang guru, namun ada sebuah bilik matematik yang menempatkan beberapa orang guru matematik. Kita ibaratkan guru matematik tersebut adalah Ulama Fekah. Imam Shafie, Imam Maliki, Imam Hanafi dan Imam Hanbali.

Manakala
dihujung blok bangunan tersebut juga ada sebuah bilik Bahasa Arab yang menempatkan beberapa orang guru bahasa Arab yang mahir. Kita umpamakan ustaz-ustaz ini sebagai Ulama Sufi, Imam Abu Hasan Syazili, Imam Ahmad Khabir Rifai, Imam Ahmad Badawi, Imam Abi Madyan al-Maghribi dan Imam Ahmad Khasasi al-Madani.

Ahmad pula merupakan seorang pelajar yang lemah dalam Bahasa Arab. Kemudian tanpa dipimpin dan bertanya kepada mereka yang lebih senior terus melajukan kakinya ke bilik matematik. Dengan memberi salam dia terus bertanya; " Cikgu isim isyarah ni macam mana?". Cikgu matematik tersebut mungkin pernah belajar bahasa Arab jadi dijawabnya; " Saya boleh hurai masalah kamu, tapi lebih manis kalau kamu boleh rujuk masalah ini terus kepada ustaz dan ustazah di bilik Bahasa Arab". Namun bagi guru matematik yang tidak tahu bahasa Arab mesti terpinga-pinga dengan soalan Ahmad tersebut.

Kesimpulannya ada sesetengah pihak mengatakan Tahlil(Bahasa Arab) ini Imam Shafie(guru Matematik) melarang kita dari melakukannya. Jadi salah siapa kalau berlaku begini. Salah guru Matematik atau salah Ahmad yang tidak bertanya jalan ke bilik Bahasa Arab.

Bagi Masalah Fekah
-Jangan menggunakan Imam Bukhari dan Muslim untuk penghuraian. Kerana Mereka Ulama Hadis.
- Masalah Tauhid jangan jadikan Imam Shafie atau Maliki sebagai sandaran. Kerana beliau Ulama Fekah.
-Masalah aurad(wirid) WAHABI memang hilang punca dalam senarai ilmu mereka. Kerana mereka tidak mewarisi ilmu melainkan menceduk mengikut akal fikiran. Sedangkan Aurad perlukan sanad dalam Amalan.