Isnin, 22 Ogos 2011

UMARA DAN ULAMA


Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah Syukur. Segala Puji Bagi Allah. Selawat dan Salam atas Rasulullah, sahabat, tabiin dan tabi’ tabiin ajmain ila yaumiddin.

Umara dan Ulama adalah satu tajuk yang ringkas namun amat panjang perbahasan dan kupasa sekiranya kita memperhalusi perbincangan. Umara membawa maksud pemimpin, ketua atau pemerintah manakala Ulama member maksud mereka yang memiliki ilmu dan WAJIB mewarisi ilmu tersebut daripada Rasulullah s.a.w secara berSANAD.

Firman Allah, "Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kalian." (An-Nisa': 59).

Melalui ayat di atas, apa yang dapat kita fahami ialah, Rasulullah wajib kita taati dan baginda juga berperanan sebagai ULAMA. Manakala manusia yang berilmu kemudian mewarisi ilmu daripada baginda pula disebut ULAMA WARASATUL ANBIA yang berperanan seumpama rasul. Umara atau pemimpin disebut Ulil Amri iaitu penguasa yang wajib juga kita TAAT bersesuaian perintah Allah di atas.

Di Malaysia, rakyat selalu keliru siapakah Ulil Amri atau Umara yang wajib kita taati. Ada yang mengatakan Perdana Menteri serta Kabinetnya dan ada juga yang mengatakan SULTAN. Pihak ketiga terus menolak sama ada SULTAN atau Perdana Menteri kerana kedua-duanya tidak mempunyai ciri-ciri agama yang membolehkan kita taat. Menolak mentaati pemimpin yang Allah tentukan sama seperti menolak ayat Allah di atas, tidakkah kita menyedari.

"Barang siapa tidak menyukai sesuatu pada pemimpin, hendaklah ia bersabar, kerana barangsiapa keluar dari pemimpin sejengkal saja, ia mati dalam keadaan mati jahiliyah." (Muttafaq Alaih).

SULTAN merupakan Amirul Mukminin yang wajib kita TAAT kerana mereka merupakan penjaga kesucian agama ISLAM di sini. Sultan dari kalimah Arab dan merupakan gelaran yang dikurniakan kepada pemerintah. Menurut sejarah, manusia pertama memakai gelaran sultan pada pangkal nama ialah Sultan Aulia Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani, kemudian dipakai oleh Sultan Mahmud Ghaznavi/Ghazni raja ISLAM yang meluaskan empayar ke India. Kemudian dipakai pula oleh Sultan Muzaffar Syah I iaitu sultan bagi kerajaan Kedah Tua. Sultan keempat ialah Sultan Salahuddin al-Ayubi dan Sultan Muhammed Fateh sultan kelima. Kalimah Sultan ini adalah pengganti kepada khalifah dan Allah masih memelihara kalimah ini di Negara Malaysia dan Brunei sahaja di dunia manakala Turki Uthamaniah dan kerajaan-kerajaan lain tidak lagi dapat mengekalkan gelaran pemimpin mereka dengan Sultan.

Secara ringkas cerita, Sultan Melayu yang popular ialah Sultan Abdul Hamid Halim Shah iaitu nenenda kepada Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (gambar atas) merupakan sultan yang diakui karamah sehinggakan banyak kedai-kedai sekitar kedah khususnya menggantung gambar baginda di dinding-dinding kedai KONONnya boleh melariskan jualan. Sultan Abdul hamid ini ialah Umara yang didamping oleh Ulama iaitu Tok Shafie Kedah sebagai penasihat dan Mufti. Maka Sultan tersebut memakai semula gelaran “Zillahu fil ‘alam” atau bayangan pemerintahan Allah di bumi. Menurut kisah, British membina jambatan atau titi bagi merentasi sebuah sungai, british meyakinkan baginda Sultan Abdul Hamid bahawa titi tersebut kukuh dan mampu menampung berat bertan-tan. Kemudian Sultan Abdul Hamid menghentak kaki atas titi tersebut bagi menguji kata-kata pihak British sehingga titi itu menjadi serong. Maka terkenal tempat tersebut dengan gelaran TITI SERONG. Kemudian Karamah yang dikurniakan Allah ini disalah erti oleh segelintir Melayu dengan mengatakan TULAH iaitu ancaman sekiranya kita derhaka kepada SULTAN. Namun awas, sekiranya sultan tersebut ada Ulama Warasatul Anbia sebagai pendamping maka KARAMAH itu pasti wujud kerana SULTAN itu ialah WALI dan siapa yang memerangi WaliKU kata Allah, Allah akan memeranginya.

Persoalan timbul, kenapa SULTAN atau Umara pada masa kini tidak menjaga hukum hakam agama. Hal ini disebabkan, Ulama gagal menjalankan peranan sebagai penasihat, Ulama bertelagah sesama ulama dan Ulama Ussuu’(jahat) yang menasihati SULTAN. Pada masa pemerintahan Abu Bakar as-Siddiq sebagai Khalifah, Saidina Ali k.w.h berperanan sebagai Ulama pakar rujuk begitu juga zaman kegemilangan Islam dibawah Sultan Salahuddin al-Ayubi atau Sultan Muhammed Fateh, ada ulama sebagai penasihat. Namun kita wajib taat kepada SULTAN kerana PANGKAT tersebut dikurniakan oleh Allah dan masih DIJAGA oleh Allah. Mentaati pemerintah yang tidak menyeru kita kepada MAKSIAT adalah WAJIB. Sebab itu kata Saidina Ali k.w.h. “lihatlah kamu kepada apa yang diperkatakan atau dinasihatkan jangan kamu lihat kepada orang yang menasihati”.

Sabda Rasulullah saw., "Barangsiapa taat kepadaku, ia taat kepada Allah. Barangsiapa bermaksiat kepadaku, ia bermaksiat kepada Allah. Barangsiapa taat kepada pemimpinku, ia taat kepadaku. Dan barangsiapa bermaksiat kepada pemimpinku, ia bermaksiat kepadaku." (Muttafaq Alaih)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan