Tarawikh adalah perkataan jamak taksir bagi perkataan tarawuhan yang membawa maksud rehat. Seperti mana sedia maklum, setiap empat rakaat kita dibenarkan rehat maka pada empat rakaat pertama dinamakan tarawuhan manakala bagi lapan rakaat dinamakan tarawuhani dan bagi dua belas rakaat atau lebih baru dinamakan tarawikh. semua kaedah bahasa arab ini sedia maklum bagi mereka-mereka yang belajar bahasa arab walaupun di tahap asas. Bagi sesetengah pihak yang mengatakan tarawikh hanya lapan rakaat, maka jawapan bagi kenyataan mereka ialah, mereka melakukan solat sunat TARA'EIGHT'.
Tarawikh adalah satu susunan solat yang disusun oleh Saidina Umar al-Khattab r.a bagi menghidupkan Ramadhan. Sepertimana hadis Rasulullah mafhumnya;
"kamu diwajibkan dengan sunnahku dan sunnah kulafa' ar-Rasyidin"
Saidina Umar menyusun kaedah solat tarawikh sebanyak 20 rakaat dan sepuluh salam selepas selesai menunaikan solat Fardhu 'Isyak. Solat sunat Tarawikh bagi mazhab rajih seperti Shafie, Hanafi dan Hanbali adalah bilangan rakaatnya sama iaitu 20 rakaat. Manakala bagi Mazhab Ahli Madinah atau mazhab Maliki, bilangan rakaatnya sebanyak 36 rakaat. Mazhab Maliki berbeza pendapat kerana Ahli Makkah melakukan solat sunat Tarawikh di Masjidil Haram dan selepas 4 rakaat mereka akan tawaf kaabah. Maka Ahli Madinah lebih dahulu selesai menunaikan solat sunat Tarawikh. Bagi menyeragamkan masa selesai solat maka Imam Malik menambah jumlah pada rakaat bagi penduduk Madinah kepada 36 rakaat.
Sekarang timbul satu pendapat yang cuba memecah belahkan perpaduan Mazhab Rajih di Malaysia dengan mengeluarkan kenyataan bahawa Nabi s.a.w hanya melakukan 8 rakaat solat Tarawikh. Ketahuilah si Pengeluar kenyataan itu adalah orang yang ' Bangang hadis' dan lebih jauh jarak masa daripada Imam-Imam Fuqaha' seperti Shafie kepada Nabi s.a.w. Imam Shafie menghafal lebih banyak hadis dan lebih tahu tentang Nabi berbanding Ulama-ulama jahat yang ada kini.
Imam Shafie adalah Fuqaha' (ahli Hukum) dan Muhaddisin manakala Imam Bukhari hanya Muhaddisin. Jadi martabat Imam Shafie lebih tinggi dan lebih utama berbanding Imam Bukhari. Jadi jangan berbalah mengenai hadis sahih atau tidak. Kita di kurun Khalaf atau 500 tahun belakang wajib menjadi murid dan tidak perlu bahas semula apa yang sudah diijmakkan (disepakati) bagi para ulama. al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qias perlulah menjadi panduan dan bagi mereka yang 'Bengong Hadis' jangan tunjuk pandai dan berkeinginan mencabar fatwa Imam Shafie. Cuba buktikan kamu mampu menikahi 40 gadis seumpama Imam Shafie dalam pembelajaran beliau bagi menentukan hukum bagi muslimah. Jika tidak mampu itu membuktikan kamu masih belum cukup 'Handsome' nak menandingi Imam Shafie apatah lagi dari segi ilmu yang cetek.
Kesimpulannya kita di zaman Khalaf dan tidak perlu mengisytiharkan kita Salaf. al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qias perlulah menjadi panduan kepada kita. Wassalam~~
Jadi, boleh saya tahu dari mana datangnya amalan2 jabat yang tidak mempunyai hukum yang dikeluarkan oleh ulama'2 muktabar termasuklah Imam Syafie? Jangan kata Imam Syafie sahaja, Nabi Muhammad pun x pernah buat amalan2 sebegini. Jadi saya rasa pangkat Nabi Muhammad itu lagilah tinggi daripada 'orang' yang mencipta amalan2 sebegini.Boleh anta beri sedikit ulasan?
BalasPadam"bangang hadis"
BalasPadam"bengong hadis"
Ana merayu jasa baik saudara supaya tidak menggunakan perkataaan-perkataan kesat sebegini. Jika para ilmuan yang terpelajar seperti saudara pun menggunakan bahasa-bahasa sebegini, maka bagaimana pula saudara nak menunjukkan contoh yang baik untuk orang lain?
Semoga Allah mengampuni kesalahan kita semua.
Alhamdulillah sampai juga hajat saya supaya Allah hntar orang2 sebegini dalam blog saya.
BalasPadamJawapan soalan pertama;
cukuplah sekadar ana bg tau bahawa jabat 14 tu sekadar nama bagi satu amalan untuk menerima baik dan menolak jahat. Klu Tanpa nama (mak ngn pak x peduli smpai lupa letak nama) berkata nabi tidak tolak jahat dan terima baik memang memang nampak kebodohan tanpa nama di sini.
ada ayat Quran mafhumnya bahawa "kamu sebaik umat dilahirkan kerana menerima kebaikan dan menolak kejahatan" cuba bg satu amalan yg tanpa nama buat yg menunjukkan tolak kejahatan dan terima kebaikan. Tanpa nama akan cuba menghurai bahawa ayat tersebut ditujukan khas untuk mengajak yang ada di pub dan disko buat baik tp sedarkah tanpa nama hakikat bahawa sudah lama tabligh ajak orang ke surau masjid untuk berjemaah namun x ada satu kesudahan yang nyata menyelesaikan masalah. Saya layan tanpa nama ni pon bukan apa. Nk buat mcm mana saya tuan rumah kena layan la tetamu walaupon orang gila. X layan susah pulak. Tp rahsia jabat 14 x boleh la bgtau dekat Tanpa nama sbb mcm selalu sy kata, org yg melakukan hubungan seks yg sah merasai nikmat tersebut dan haram menceritakan kepada mereka yg tidak merasai.
Soalan Ke 2;
Apakah saudara hamba Allah melihat Islam pada perspektif Usman b Affan shj. bagaimana saidina Umar dan Ali yg tegas dan lancang kata2. Saudara rasa Allah itu menunjukkan cotoh x baikkah ketika mana dia mengatakan " mereka itu bagaikan haiwan ternak malah lebih bodoh dari itu"? Dah ketegaq sangat mmg patut buku bertemu ruas.
ya ada tambahan sikit. Kpd Tanpa nama, sy kesian sgt kpd kamu. Bkn apa, bab agama pon masih belum boleh beza. Agama Islam terbahagi kepada 3 cabang ilmu iaitu Aqidah, syariat dan akhlak. Imam Shafie tu mazhab untuk syariat saja. masalah tauhid dan akhlak bkn ikut imam shafie. Lagi satu bab paling pnting kerohanian. Bab ni ada ulama2 tersendiri yg mana klu Tanpa nama nk ditimpa musibah boleh la kutuk. Jabat 14 ni latihan sufi Islam kpd muridnya yg di ambil dr Sheikh Ahmad Fatani. Kalau Tanpa Nama mengaji x habis x payah la tunjuk pandai.
BalasPadamLorr...
BalasPadamDah senyap dah???
Salam untuk semua.
BalasPadamHamba suka mengulas sedikit akan kata kata yang agak popular dikalangan pengkritik yang menggunakan alasan, 'Nabi Muhammad pun tak pernah buat amalan amalan sebegini'.
Hamba tidak hairan jika kebanyakkan yang berkata sebegini adalah dari orang yang tidak beradab kerana tidak tahu menggunakan bahasa tulisan yang wajar dan sesuai untuk Junjungan kita Nabi Muhammad SAW.
Sebenarnya hukum ugama tak boleh dibandingkan dengan akal dan bab iman tak boleh pakai hukum lojik.
Sebenarnya kebenaran mutlak hanya milik Allah SWT pencipta segala galanya dan apa yang hamba nak perkatakan adalah untuk kita sama sama berfikir.
Cuba kita tanya diri sendiri apakah kelayakan yang perlu ada pada kita sebelum kita yang seseorang itu tak pernah berbuat sesuatu?
Banyak kelayakan yang perlu kita ada ddan semestinya yang paling layak adalah kita selalu mendampinginya malam dan siang. Malah di zaman sekarang kita tidakpun layak untuk mengatakan yang saudara saudara kandung kita atau anak beranak kita tak pernah buat itu tak pernah buat ini.
Jadi bagi Rasulullah SAW, layakkah kita atau adilkah kita untuk mengatakan yang beliau Rasulullah SAW tidak berbuat itu dan ini bilamana diri beliau pun tidak kita kenal secara peribadi.
Kita kenal Rasulullah SAW melalui kisah, hadis dan jalan lain. Iman kita lah yang menentukan dan menerima apa yang sahih.
Malah pernah kita terbaca bahawa Abu Hurairah ra bernah berkata, 'Telah kuhafal dari Rasulullah SAW dua karung ilmu, yang satu kukembangkan yang satu lagi kalau kukembangkan akan putuslah leherku'.
Kata Ibnu Abas ra dalam mentafsirkan Firman Allah (Thalaq 12)'Allah menjadikan tujuh petala langit dan bumi serupa itu pula'. Ditengah tengahnya turunlah perintah Allah - jikalau kuterangkan tafsirannya nescaya engkau pukul aku sampai mati (kau kata aku kafir).
Sama samalah kita fikirkan kesimpulan yang kita dapat dari kata kata di atas.
Pernahkah kita terfikir apakah agaknya Rasulullah bercerita atau berbisik akan bab ilmu semasa bersama Saidina Abu Bakar As-Siddiq ra di dalam Gua Thur. Adakah Rasulullah SAW berdiam membisu selama 3 hari (mengikut riwayat)?
Marilah sama sama kita fikirkan. Dipendekkan cerita marilah kita fikir sejenak akan kata kata hadis '...sesungguhnya bagi tiap-tiap seorang apa yang diniatnya...' Ada penawar hati di dalamnya.
'Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam'.(21:107).
Jadi bila kita dengar nama Nabi SAW di sebut kita Selawat kepada Baginda SAW. Jadi bila kita tulis nama Baginda SAW apalah ruginya kalau kita masukkan SAW sebagai tanda selawat kita dan orang yang membaca tulisan kita kepada punca rahmat ke seluruh alam ini.
Kalau ada cacat diatas pandangan hamba harap betulkan. Kita tak pernah berhenti dari belajar. Wallahu'alam dan Wassalam.
Salam untuk semua.
BalasPadamHamba suka mengulas sedikit akan kata kata yang agak popular dikalangan pengkritik yang menggunakan alasan, 'Nabi Muhammad pun tak pernah buat amalan amalan sebegini'.
Hamba tidak hairan jika kebanyakkan yang berkata sebegini adalah dari orang yang kurang kefahaman kerana penggunaan bahasa yang wajar dan sesuai untuk Junjungan kita Nabi Muhammad SAW pun tidak diketahui.
Sebenarnya hukum ugama tak boleh dibandingkan dengan akal dan bab iman tak boleh pakai hukum lojik.
Sebenarnya kebenaran mutlak hanya milik Allah SWT pencipta segala galanya dan apa yang hamba nak perkatakan adalah untuk kita sama sama berfikir.
Cuba kita tanya diri sendiri apakah kelayakan yang perlu ada pada kita sebelum kita yang seseorang itu tak pernah berbuat sesuatu?
Banyak kelayakan yang perlu kita ada dan semestinya yang paling layak adalah kita selalu mendampinginya malam dan siang. Malah di zaman sekarang kita tidakpun layak untuk mengatakan yang saudara saudara kandung kita atau anak beranak kita tak pernah buat itu tak pernah buat ini.
Jadi bagi Rasulullah SAW, layakkah kita atau adilkah kita untuk mengatakan yang beliau Rasulullah SAW tidak berbuat itu dan ini bilamana diri beliau pun tidak kita kenal secara peribadi.
Kita kenal Rasulullah SAW melalui kisah, hadis dan jalan lain. Iman kita lah yang menentukan dan menerima apa yang sahih.
Malah pernah kita terbaca bahawa Abu Hurairah ra bernah berkata, 'Telah kuhafal dari Rasulullah SAW dua karung ilmu, yang satu kukembangkan yang satu lagi kalau kukembangkan akan putuslah leherku'.
Kata Ibnu Abas ra dalam mentafsirkan Firman Allah (Thalaq 12)'Allah menjadikan tujuh petala langit dan bumi serupa itu pula'. Ditengah tengahnya turunlah perintah Allah - jikalau kuterangkan tafsirannya nescaya engkau pukul aku sampai mati (kau kata aku kafir).
Sama samalah kita fikirkan kesimpulan yang kita dapat dari kata kata di atas.
Pernahkah kita terfikir apakah agaknya Rasulullah bercerita atau berbisik dlm bab ilmu semasa bersama Saidina Abu Bakar As-Siddiq ra di dalam Gua Thur. Adakah Rasulullah SAW berdiam membisu selama 3 hari?
Dipendekkan cerita marilah kita fikir sejenak akan kata kata hadis '...sesungguhnya bagi tiap-tiap seorang apa yang diniatnya...' Ada penawar hati di dalamnya.
'Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam'.(21:107).
Jadi bila kita dengar nama Nabi SAW di sebut kita Selawat kepada Baginda SAW. Jadi bila kita tulis nama Baginda SAW apalah ruginya kalau kita masukkan SAW supaya orang yang membaca tulisan kita juga berselawat kepada punca rahmat ke seluruh alam ini.
Tak ada salahnya pada Jabat 14 malah sesiapa yang berristiqomah akan merasa cintanya kepada Rasulullah semakin menebal. Wallahu'alam dan Wassalam.
Salam untuk semua.
BalasPadamHamba suka mengulas sedikit akan kata kata yang agak popular dikalangan pengkritik yang menggunakan alasan, 'Nabi Muhammad pun tak pernah buat amalan amalan sebegini'.
Hamba tidak hairan jika kebanyakkan yang berkata sebegini adalah dari orang yang kurang kefahaman kerana penggunaan bahasa yang wajar dan sesuai untuk Junjungan kita Nabi Muhammad SAW pun tidak diketahui.
Sebenarnya hukum ugama tak boleh dibandingkan dengan akal dan bab iman tak boleh pakai hukum lojik.
Cuba kita tanya diri sendiri apakah kelayakan yang perlu ada pada kita sebelum kita yang seseorang itu tak pernah berbuat sesuatu?
Banyak kelayakan yang perlu kita ada dan semestinya yang paling layak adalah kita selalu mendampinginya malam dan siang. Malah di zaman sekarang kita tidakpun layak untuk mengatakan yang saudara saudara kandung kita atau anak beranak kita tak pernah buat itu tak pernah buat ini.
Jadi bagi Rasulullah SAW, layakkah kita atau adilkah kita untuk mengatakan yang beliau Rasulullah SAW tidak berbuat itu dan ini bilamana diri beliau pun tidak kita kenal secara peribadi.
Kita kenal Rasulullah SAW melalui kisah, hadis dan jalan lain. Iman kita lah yang menentukan dan menerima apa yang sahih.
Malah pernah kita terbaca bahawa Abu Hurairah ra bernah berkata, 'Telah kuhafal dari Rasulullah SAW dua karung ilmu, yang satu kukembangkan yang satu lagi kalau kukembangkan akan putuslah leherku'.
Kata Ibnu Abas ra dalam mentafsirkan Firman Allah (Thalaq 12)'Allah menjadikan tujuh petala langit dan bumi serupa itu pula'. Ditengah tengahnya turunlah perintah Allah - jikalau kuterangkan tafsirannya nescaya engkau pukul aku sampai mati (kau kata aku kafir).
Sama samalah kita fikirkan kesimpulan yang kita dapat dari kata kata di atas.
Pernahkah kita terfikir apakah agaknya Rasulullah bercerita atau berbisik dlm bab ilmu semasa bersama Saidina Abu Bakar As-Siddiq ra di dalam Gua Thur. Adakah Rasulullah SAW berdiam membisu selama 3 hari?
Dipendekkan cerita marilah kita fikir sejenak akan kata kata hadis '...sesungguhnya bagi tiap-tiap seorang apa yang diniatnya...' Ada penawar hati di dalamnya.
'Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam'.(21:107).
Jadi bila kita dengar nama Nabi SAW di sebut kita Selawat kepada Baginda SAW. Jadi bila kita tulis nama Baginda SAW apalah ruginya kalau kita masukkan SAW supaya orang yang membaca tulisan kita juga berselawat kepada punca rahmat ke seluruh alam ini.
Tak ada salahnya pada Jabat 14 malah sesiapa yang berristiqomah akan merasa cintanya kepada Rasulullah semakin menebal. Wallahu'alam dan Wassalam.
Salam untuk semua.
BalasPadamHamba suka mengulas sedikit akan kata kata yang agak popular dikalangan pengkritik yang menggunakan alasan, 'Nabi Muhammad pun tak pernah buat amalan amalan sebegini'.
Hamba tidak hairan jika kebanyakkan yang berkata sebegini adalah dari orang yang kurang kefahaman kerana penggunaan bahasa yang wajar dan sesuai untuk Junjungan kita Nabi Muhammad SAW pun tidak diketahui.
Sebenarnya hukum ugama tak boleh dibandingkan dengan akal dan bab iman tak boleh pakai hukum lojik.
Cuba kita tanya diri sendiri apakah kelayakan yang perlu ada pada kita sebelum kita yang seseorang itu tak pernah berbuat sesuatu?
Malah di zaman sekarang kita tidakpun layak untuk mengatakan yang saudara saudara kandung kita atau anak beranak kita tak pernah buat itu tak pernah buat ini.
Jadi bagi Rasulullah SAW, layakkah kita atau adilkah kita untuk mengatakan yang beliau Rasulullah SAW tidak berbuat itu dan ini.
Kita kenal Rasulullah SAW melalui kisah, hadis dan jalan lain. Iman kita lah yang menentukan dan menerima apa yang sahih.
Malah pernah kita terbaca bahawa Abu Hurairah ra bernah berkata, 'Telah kuhafal dari Rasulullah SAW dua karung ilmu, yang satu kukembangkan yang satu lagi kalau kukembangkan akan putuslah leherku'.
Kata Ibnu Abas ra dalam mentafsirkan Firman Allah (Thalaq 12)'Allah menjadikan tujuh petala langit dan bumi serupa itu pula'. Ditengah tengahnya turunlah perintah Allah - jikalau kuterangkan tafsirannya nescaya engkau pukul aku sampai mati (kau kata aku kafir).
Sama samalah kita fikirkan kesimpulan yang kita dapat dari kata kata di atas.
Pernahkah kita terfikir apakah agaknya Rasulullah bercerita atau berbisik dlm bab ilmu semasa bersama Saidina Abu Bakar As-Siddiq ra di dalam Gua Thur. Adakah Rasulullah SAW berdiam membisu selama 3 hari?
Dipendekkan cerita marilah kita fikir sejenak akan kata kata hadis '...sesungguhnya bagi tiap-tiap seorang apa yang diniatnya...' Ada penawar hati di dalamnya.
'Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam'.(21:107).
Jadi bila kita dengar nama Nabi SAW di sebut kita Selawat kepada Baginda SAW. Jadi bila kita tulis nama Baginda SAW apalah ruginya kalau kita masukkan SAW supaya orang yang membaca tulisan kita juga berselawat kepada punca rahmat ke seluruh alam ini.
Tak ada salahnya pada Jabat 14 malah sesiapa yang berristiqomah akan merasa cintanya kepada Rasulullah semakin menebal. Wallahu'alam dan Wassalam.
Terima Kasih kepada saudara Noktah. Bila dtgnya Noktah maka selesailah segalanya bagi mereka yg mendapat bimbingan dan makin keliru bagi mereka-mereka yg tidak mempunyai sebesar zarah rasa bersalah dengan Allah. Allah3.. Amat mendalam huraian dan kupasan saudaraku disulam dengan hadis dan kata-kata sahabat. Disusun butir2 bicara semoga tidak siapa terasa. terima kasih sekali lagi. Tidak perlu bagi kita meneruskan perdebatan di sini kerana satu pihak sudah merasai akan kemanisan dan keenakan air dari Kausar Nabi SAW manakala satu pihak tidak pernah minum air milo. bagaimana boleh diajak berdebat dengan mereka2 yg belum pernah meminum milo.
BalasPadamTuan jilani_shaikhi,
BalasPadamHamba pohon maaf di atas 'multiple posts' kerana pada mulanya hamba ingat 'postings' hamba ditolak kerana ada amaran melebihi had perkataan.
Harap dipotong 'postings' yang tak berkenaan.
TQ.
assalamualaikum kepada tuan punya blog, jilani_shaikhi,dan kepada semua pembaca.
BalasPadamana mempunyai kemusykilan tentang kata2 saudara bahawasanya saidina umar dan saidina ali yang sudah diketahui umat mereka merupakan para wali Allah yang lebih besar dan agung drpd sheikh abdul qadir jailani berkata2 lancang dalam dakwah mereka? kalau bersikap tegas boleh lah ana terima, tapi saudara mengatakan mereka lancang berkata2. perkataan kesat sebegitu tidak akan mungkin terkeluar drpd mulut 2 orang sahabat nabi ini.
ana minta saudara kemukakan beberapa asar/dalil yang boleh menyokong pernyataan saudara tersebut.kalau saudara tak dapat kemukakan apa2 asar, ana sarankan saudara menarik balik kata2 saudara tersebut.
sekalipun Allah ingin berkata kepada seseorang itu bagai binatang ternak, itu merupakan hak Allah.saudara tak boleh mengatakan bahawa Allah menunjukkan contoh yang tidak baik.
adakah saudara tidak merasakan bahawa saudara telah memfitnah 2 orang wali besar Allah yang telah diangkat oleh para sahabat menjadi khulafa' ar-rasyidin? Na'uuzubillahi min zaalik.hadis riwayat muslim " Tidak akan masuk syurga para penyebar fitnah".
saudara berfikirlah terlebih dahulu sebelum berkata2 sesuatu yang tidak pasti.kerana perkara tidak pasti itu merupakan sangkaan semata2. hadis riwayat bukhari dan muslim :"Berwaspadalah kamu dengan sangkaan, kerana sangkaan itu merupakan sedusta2 ucapan".
Ketahuilah bahawa setiap perkataan yang diucapkan akan dipersoalkan di akhirat kelak. sekali lagi ingin ana minta kepada saudara supaya kemukakan asar/dalil yang mengatakan saidina umar dan ali berkata2 lancang dalam ucapan mereka.hadis riwayat muslim :"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka berkatalah kata2 yang baik atau diam".
Ana punya post mengenai masalah terawih. Komen tuan2 sekalian masalah lain. panjang la perbahasan kita. tp ana nk layan juga saudara2 yg nk cari gaduh tak mau belajar di sini.
BalasPadamSaudara Hamba Allah, Umar R.A dan Ali K.M.W. mmg lancang dalam kata2.. Allah yg mempunyai nama Yg Maha Sabar pon Marah dan benci lalu mengeluarkan perkataan2 yg lebih kesat seumpama "Zhaluman Jahula".. "Kal An'aami bal hum adhal" dan banyak lg klu saudara Ahli al quran la.. klu bln ramadhan baru nak baca susah la nk sedar betapa marah dan bencinya Allah kpd perangai2 wahabi dan mereka2 yg mengaku lebih dalam ilmu dan amal drpd Tabiin spt imam shafie dan sebagainya. kita manusia dan sahabat nabi jg manusia. Ali pernah memancung terus mereka yg mendustai Rasul dalam Israk Mikraj. PANCUNG TERUS bkn skadar makian. Allah yg maha sabar pon maki tambah manusia biasa yg x ada title MAHA sabar. Nabi dalam hadisnya banyak sahaja ayat seperti celaka dan sebagainya. Jangan sy bawa contoh hadis2 tersebut di sini. Bkn apa, sy nk hamba Allah terus jd Hamba Allah jgn bila dtg2 hadis2 yg dijadikan dalil terus jadi Hamba Taghut.
Ya kpd Hamba Allah( jika niat nk cari penyelesaian) @ Hamba Taghut(jika niat perbalahan) jika saudara x pernah jumpa hadis nabi yg kata kepada mereka yg nabi benci dgn "kata celaka" atau "kamu laknat" saudara mengaji la sampai jumpa baru mari berdebat semula. kalau nk sy bg x boleh la sbb sy tak kenal lg murid Hamba Allah yg nak mari menuntut ilmu dgn saya ni. WALAWEI
BalasPadamSuatu ketika apabila Sheikh Abu Yazid Bistami ditanya oleh Ketua Paderi di Syiria, " Siapakah 2 puak yang benar tetapi dihumban ke neraka, dan siapakah puak yang salah tetapi diterima masuk ke syurga?". Jawab Sheikh Abu Yazid, " dua puak yang benar masuk neraka itu ialah Yahudi dan Nasrani, kerana masing2 mahu menegakkan benang yang basah, manakala puak yang bersalah tetapi dimasukkan ke dalam syurga adalah saudara2 Nabi Yusuf yang mengaku akan kesalahan mereka."
BalasPadamTerima kasih kepada Tanpa Nama kerana menegur kami. Dan kepada tuan jilani saya minta maaf sekiranya ada menyakitkan hati tuan. Semoga Allah mengampuni kita.
BalasPadamAlhamdulillah selesai jg masalah kita ni. Saya x marah pon cuma amat keras dan tegas dalam memperjuangkan manhaj Ahli sunnah Wal jamaah. X perlu membahaskan ilmu yg jauh2 dan susah2. ilmu fardhu ain perlu kita lengkapkan dahulu.
BalasPadampohon kebenaran menggunakan posting di facebook.
BalasPadamguna la.. xda masalah~~
BalasPadam