Berjihad ke jalan Allah dari kalangan manusia mukallaf itu adalah terdiri daripada mereka yang memiliki persediaan untuk menjual diri dan hartanya kepada Allah dan rasulNya nabi Muhammad s.a.w. dengan menerima agama Islam dan syariatnya secara talaqqi melalui talqin Dua Kalimah Syahadah dan pegang amal dua larian serentak (ilmu dan amalan Ruhani/Jasmani) segera menuju ke tempat tunai amanah Addin, lalu mujahadah diri menurut keadaan setempat mengawal, menjaga dan memelihara dengan baik segala kehendak nalurinya menurut acuan Allah bagi menyempurnakan agenda kehidupan di semua tempat dan masa sepertimana firman Allah surah al-Maidah ayat: 35
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱبۡتَغُوٓاْ إِلَيۡهِ ٱلۡوَسِيلَةَ وَجَـٰهِدُواْ فِى سَبِيلِهِۦ لَعَلَّڪُمۡ تُفۡلِحُونَ
Mafhumnya;
“ Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang boleh menyampaikan kepadaNya (dengan menjunjung perintahNya dan meninggalkan laranganNya) dan berjihadlah pada jalan Allah kerana menegakkan agama Islam supaya beroleh kejayaan”
Pengajian asas bagi jihad ke jalan Allah itu dengan kefahaman diambil daripada iktibar yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. dengan jelas dan terang serta berbetulan dengan dalil sebenar daripada al-Quran, Hadis dan Ijma’ Ulama Muktabar yang ahli pada babnya atau makna makni yang tersirat dan tersurat pada babnya (ahli-ahli yang berada dalam iman dan taat) iaitu mereka yang menyerah diri dan menurut perintah Allah serta mengaku menerima Hukum Taklifi yang lima (Hukum Syarak) menurut kaedah Fiqh dengan memaksa diri mendahulukan tiga yang wajib sebelum melaksanakna sesuatu yang wajib dan yang sunat menjadi tetamu kepada yang wajib.
Pertama: wajib memaksa diri menerima dan melaksanakan perintah Allah.
Kedua: wajib memaksa diri memelihara Hukum Allah.
Ketiga: wajib redha dengan Qada’ dan Qadar Allah.
Sebelum melaksanakan perintah sesuatu yang lain supaya nyata dan terang akan kaifiatnya sehingga lahir perenggan-perenggan, sempadan-sempadan yang jelas di dalam amalan mereka yang berada di dalam Iman dan Taat dengan mereka yang berada di dalam Kufur dan Maksiat, iaitu dengan erti kata yang lain mengikuti sepenuhnya Sunnah nabi Muhammad S.A.W dan menjauhi perkara bidaah sehingga lahir cita-cita yang teguh di hati, lidah dan anggotanya melazimi pada babnya dan menanggung beban sebagai khalifah Allah yang berusaha menuntut dengan harta kekayaan yang dikurnia oleh Allah Ta’ala kepadanya dengan tidak melakukan kerosakan di muka bumi ( iaitu terhindar diri dari segala bentuk provokasi kepentingan masing-masing melalui agenda sivik dan sivil) Firman Allah dalam Surah al-Qashas ayat: 77
وَٱبۡتَغِ فِيمَآ ءَاتَٮٰكَ ٱللَّهُ ٱلدَّارَ ٱلۡأَخِرَةَۖ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ ٱلدُّنۡيَاۖ وَأَحۡسِن ڪَمَآ أَحۡسَنَ ٱللَّهُ إِلَيۡكَۖ وَلَا تَبۡغِ ٱلۡفَسَادَ فِى ٱلۡأَرۡضِۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُفۡسِدِينَ
Mafhumnya;
“ Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan oleh Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan kebahagiaanmu, keperluan dan bekalanmu hari dunia dan berbuat baiklah kepada hamba-hamba Allah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dengan pemberian nikmatnya yang melimpah-limpah dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan.”
Ketahuilah wahai saudara-saudara bahawa rezeki itu berada dalam jaminan Allah lalu iapun menyibukkan dirinya beribadah kepada Allah dan tidak tamak melainkan kepadaNya, sepertimana firman Allah surah Hud ayat: 6
وَمَا مِن دَآبَّةٍ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا عَلَى ٱللَّهِ رِزۡقُهَا وَيَعۡلَمُ مُسۡتَقَرَّهَا وَمُسۡتَوۡدَعَهَاۚ كُلٌّ۬ فِى ڪِتَـٰبٍ۬ مُّبِينٍ۬
Mafhumnya;
“ Dan tiadalah sesuatu pun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan, semuanya itu tersurat di dalam kitab (Luh Mahfuz) yang nyata (kepada malaikat yang berkenaan)”
Yakni sekalian makhluk telah dijamin rezekinya oleh Allah Ta’ala dalam pada itu kita semua disuruh berusaha dan berikhtiar menurut SunnahNya (asbab) kerana langit tidak menurunkan hujan emas dan perak.
Di sinilah tempat kita mengambil pelajaran berjihad ke jalan Allah zahir mahupun batin keperluan melazimi babnya supaya tidak mardud (tidak dirasuk) tidak bersusah payah dengan ilmu dan amalan sunat yang banyak-banyak dan jauh-jauh, memadai memulakannya dengan menerima talkin ucapan Dua Kalimah Syahadah (Kalimah Takwa) yang disertai dengan niat memfardhukan agama Islam dan segala syariatnya atas makna sekaliannya dan juzuk-juzuknya ke atas diri Ruhani/Jasmani secara berhak kepada seorang guru mursyid (Yang mempunyai wasilah sumber ilmu dan amalan kehidupan yang tidak putus daripada nabi Muhammad s.a.w.) dan mengaku murid Sultan Aulia Saiyyid Sheikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani serta membenar dan mengikuti akan dia sehingga seberapa banyak dosa dan kesalahan sekalipun pohon diterima menjadi murid baginya selama-lamanya.
Sesunguhnya inilah martabat tertinggi salasilah yang terkuat terlebih takut akan Allah Taala, pegangan yang teguh dengan mengaku murid Sultan Aulia Saiyyid Sheikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani, Syaikhi, Syaikhon Wamurabbiyan sepertimana wasiatnya.
“ Bahawasanya manusia pertama yang ingin jalan dekat dan terunggul, terselamat serta mudah menanggung beban agama Islam dan menjadi hamba kepada Allah Ta’ala setiap masa berjalan, ialah Saidina Ali bin Abi Talib Karramallahu Wajhah, kerana meminta kepada baginda nabi Muhammad s.a.w. “Talqin” kewajipan Kalimah Takwa diterima secara berhak sebelum dia memulakan sesuatu perkerjaan Agama.
Sebaliknya baginda tidak menjawab, baginda menunggu wahyu daripada Allah Ta’ala, maka datanglah Saidina Jibril a.s, kemudian dia “Talqin” akan Dua Kalimah Syahadah sebanyak tiga kali, kemudian baginda Rasulullah s.a.w mengikuti sebanyak tiga kali, kemudian baginda Rasulullah s.a.w. mendatangi para sahabatnya kemudian “Talqin” dia secara berjemaah. Maka para sahabat pun mengikutinya kemudian baginda nabi Muhammad s.a.w. bersabda:
Mafhumnya;
“ Sesungguhnya telah kembali kita dari jihad kecil kepada jihad yang lebih besar.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan