Khamis, 14 April 2011

Kita Selalu Hairan

Assalamualaikum w.b.t.

"Kita Selalu Hairan" merupakan tajuk bagi entri ana kali ini. Selepas melawat beberapa blog dan membincangkan topik yang sama dengan sahabat-sahabat dunia sebenar, ana mengambil tajuk ini sebagai perbincangan bersama kali ini. InsyaAllah.

"Kenapa aku yang beriman namun mereka-mereka di atas yang kufur menjadi KAYA." Mungkin itu merupakan persoalan yang selalu bermain di minda peniaga-peniaga Muslim. Pelbagai aktiviti perniagaan dijalankan namun selalu menemui kebuntuan. Banyak projek terbengkalai "Pending" dari projek-projek yang lancar.



Bagi minda pelajar pula, selalu pertanyaan ini bermain-main di fikiran. "kenapa Amoi ni pulak yang dapat anugerah? mengucap pon tak pernah apatah lagi solat." Bagi menyedapkan hati, kita kadang-kadang bermonolog sendirian. "Siapa yang usaha lebih pasti Allah memberi kejayaan. Mungkin si Amoi tu usaha lebih. Jadi aku mesti lebih berusaha."

Tidak menjadi kesalahan kita bermonolog sebegitu rupa atas dasar memotivasikan diri. Siapa yang lebih berhak memotivasikan diri kita selain dari kita. Namun persoalannya, bagaimanakah sifat Rahman(pemurah) dan sifat Rahim(penyayang) Allah, apakah yang dimaksudkan sebagai Asbab dan Tajrid, dan bagaimana pula istidraj, karamah dan maunah?

Allah bersifat dengan Ar-Rahman iaitu pemurah kepada seluruh hamba-hambaNya tidak kira beriman, fasik, munafik atau kafir. Sifat Ar-Rahman Allah itu diberikan atas dasar Asbab(usaha) yang kita lakukan. Tidak mengira agama, bangsa dan warna kulit Allah melayan serupa pada bab Ar-RahmanNya. Apabila kena pada ASBABNYA(usaha) pasti berhasil sesuatu kerja. Bukan semua Cina dan India pandai. Bagi yang rajin ada kelebihan dalam pelajaran dan bagi yang malas belajar sama sahaja tidak kira bangsa. Allah Ar-Rahman dan memberi dengan ASBAB(usaha).

Kemudian Ar-Rahim Allah ini khusus dan disediakan hanya kepada orang-orang beriman di dalam negeri AKHIRAT atau yang sudah melepasi Barzah. Mungkin di sini memerlukan kupasan lebih mendalam, harap para pembaca yang ingin memahami sila rujuk kepada mereka-mereka yang ahli. Namun bagi Rasulullah s.a.w. dan para sahabat serta tabiin mereka sudah memperolehi RAHIM atau Tajrid Allah sejak di dunia lagi. Ana juga bercita-cita seperti ini, namun kita hamba yang hanya merancang dan Allah Tuhan yang menentukan segala-galanya.

Bagi kita orang yang beriman kita wajib meyakini bahawa segala sesuatu kurniaan Allah itu terbahagi kepada beberapa kategori seperti IRHAS, MUKJIZAT, KARAMAH, MAUNAH, ISTIDRAJ, IHANAH, SYAQWAZAH, dan SIHIR. Istilah-istilah ini perlu didalami lebih lagi namun bagi kali ini cukuplah ana menjelaskan istilah ISTIDRAJ dan MAUNAH. ISTIDRAJ ini apabila dibahaskan secara pengajian Pondok membawa maksud suatu kurniaan dari Allah kepada hambaNya dengan bertujuan menambah lagi kelalaian dan kealpaan. Seperti seorang penternak ayam memberi makan kepada ayamnya dengan bertujuan menangkap dan menyembelih. Maunah pula satu istilah yang digunakan bagi menunjukkan makbul doa oleh Allah dengan membawa kebaikan kepada hambaNya dengan berkat Nabi-Nabi dan Wali-Wali yang lebih hampir di sisi Allah.

Kadang-kadang manusia melihat suatu kurniaan Allah itu merupakan keajaiban seperti yang dikurniakan kekayaan kepada Tokoh-tokoh billionaire di atas. Kita selalu lupa bahawa Allah yang sebenar Maha Kaya yang patut kita taa'jub dan patut kita mendambakan cintaNya. Kurniaan Allah kepada puak-puak kafir, munafik dan fasik tidak lebih merupakan satu jerat dari Allah bagi melalaikan mereka. Mahukah kita kekayaan meliputi langit dan bumi seperti Namrud, Qarun dan Bakhtanazar namun mati dalam kemurkaan? atau kita cukup seperti Saidina Ali yang fakir dalam rupa dunia namun kaya di sisiNya. Kita juga boleh berdoa supaya kaya seperti Sulaiman a.s., Iskandar Zulkarnain atau Abdul Rahman bin Auf namun kita bukan Tuhan nak memakbulkan doa kita sendiri.

Ada satu kisah, apabila makbulnya doa Bal'am Ba'urak supaya disesatkan nabi Allah Musa di Lembah Sinai, setiap hari Musa a.s. berdoa supaya Allah mengeluarkan dia dan Bani Israel dari sesat yang lama itu. Selepas 40 tahun kemudian baru Allah memakbulkan doanya kemudian Musa a.s. dan Bani Israel berjaya menawan Baitul Maqdis. Musa a.s. merupakan Nabi, lagi Rasul, lagi Ulul Azmi, lagi Kalamullah. Allah menangguhkan makbul doa selama 40 tahun. Inikan pula kita manusia biasa. Kenapa kita manusia biasa gopoh dan tidak sabar dengan janji-janji Allah.

Nasihat ana untuk diri ana dan sahabat-sahabat semua. Kita wajib menerima ketentuan Allah dan redha denganNya.

Apabila ditimpa Musibah,
Redha dan sabarlah.
Jika melakukan dosa,
Redha dan Taubat nasuha.
Suka dengan nikmat dariNya,
Redha dan syukur kepadaNya.




1 ulasan: