Khamis, 28 April 2011

Suka Dipuji Sukar Memuji

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala PUJI hanya kembali kepada Allah, zat wajibal wujud yang terkaya Dia, setiap sesuatu daripadaNya kepadaNya. Selawat dan salam ke atas penghulu segala kejadian, Nabi Muhammad s.a.w. hamba dan pesuruhNya yang tertinggi martabat di sisiNya. Bersyukur kepada Allah kerana masih memberikan kesempatan kepada ana bagi terus menulis sebagai bekalan di dunia dan akhirat kepada kita semua.

Pernah ana terbaca dalam satu artikel di akhbar mengenai "Suka dipuji Sukar memuji". Secara umumnya artikel tersebut memberi fokus kepada golongan wanita. Menurutnya lagi, golongan wanita adalah golongan yang "SUKA DIPUJI" jadi ramailah dalam kalangan wanita mengenakan perhiasan yang indah-indah supaya dipuji sebagai cantik, kemas, dan bergaya. Bukan menjadi suatu kesalahan apabila kita menampilkan identiti kemas, cantik dan bergaya tetapi apabila kita menampilkan bertujuan untuk DIPUJI adalah menjadi kesalahan.

Jadi di sini, ana cuba menumpukan segala PUJIAN itu diberikan selayaknya kepada yang berhak iaitu ALLAH, Tuhan pemilik segala PUJIAN. Bagaimana kita boleh mengalih pujian tersebut daripada kita hanya memuji kosong kepada MEMUJI yang Allah beli dengan Syurga. Sesuai dengan Firman Allah Mafhumnya;

"Sesungguhnya Allah membeli daripada orang-orang beriman diri-diri mereka dan harta benda mereka dengan membayar mereka ganjaran SYURGA"

Bagi menjual diri dan harta kita kepada Allah, wajib bagi kita memuji sesuatu dengan mengetahui MAKSUD, JENIS dan RUKUN bagi pujian tersebut.

Maksud Pujian

Perbuatan pada memberitahu bagi membesarkan Pemberi(Allah) nikmat kerana kita merasai nikmat tersebut atau orang lain merasainya juga, melalui perbuatan, perkataan dan niat hati.

Jenis Pujian
  1. Qadim(Allah) memuji Qadim(Allah)
  2. Qadim(Allah) memuji Hadis(Makhluk)
  3. Hadis(Makhluk) memuji Qadim(Allah)
  4. Hadis(Makhluk) memuji Hadis(Makhluk)
Rukun Pujian
  1. Hamid (si pemuji)
  2. Mahmud (penerima pujian)
  3. Mahmudu bihi (Sifat yang dipuji)
  4. Mahmudun a'laihi (nikmat kepada kita)
  5. Lafaz Pujian
Selamat beramal dengan maklumat ini. Semoga setiap amalan kita termasuk memuji dibeli Allah dengan SYURGA. InsyaAllah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan