Sabtu, 7 Mei 2011

Tahlil

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang masih menggerakkan jari-jemari ana menaip sesuatu bagi dikongsi bersama. Sebelum ana meneruskan penulisan, suka ana berkongsi bagaimana ana dapat tajuk di atas bagi dijadikan perbincangan. Tajuk di atas merupakan tajuk yang diusulkan oleh sahabat ana kerana pada pendapat beliau, Isu TAHLIL ini selalu diputar belitkan sesetengah pihak biadap bagi meracuni UMAT MELAYU di Nusantara. Ana memohon kemaafan atas kelemahan diri ana. Namun ilmu yang sedikit ini ingin ana kongsikan juga supaya jadi manfaat diri ini dan sahabat-sahabat semua.

Seperti yang sedia kita maklum, setiap HIZIB dan AURAD(jamak bagi wirid) yang sampai kepada kita mestilah mempunyai seorang penyusun yang diakui di dalam THABAQAT SUFIYYAH iaitu satu muafakat dalam kalangan ULAMA MUKTABAR memperakui kebenaran penyusun tersebut setelah melalui ujian-ujian tertentu bagi menentukan bahawa Penyusun tersebut adalah Aulia(Wali) Allah dan bukan Aulia Syaitan.

Hizib yang terkenal seperti Hizib Nasri, Hizib Bahri disusun oleh Syeikh Abu Hasan Asy-Syazili, Hizib Nawawi pula disusun oleh Imam Nawawi, Selawat Quraniyyah, Selawat Fatih disusun oleh Syeikh Abdul Qadir Jilani, Selawat Anwar disusun oleh Syeikh Ahmad Badawi dan banyak lagi nama-nama Aurad dan Hizib yang disusun oleh Ulama Muktabar yang sampai kepada kita hari ini.

Bagi Umat Melayu Nusantara, pada asalnya nama Ulama ini amat sinonim di mulut-mulut kaum tua dahulu kala. Akibat penjajahan British silibus pengajian Melayu Nusantara dirombak sehinggakan silibus Agama yang diajar di Sekolah(sekular) sudah tidak mampu membentuk Akhlak pelajar membuatkan namanya sudah jarang-jarang didengar. Syeikh Ahmad Khasasi al-Madani yang saya maksudkan itu adalah Ulama penyusun kepada zikir TAHLIL yang selalu kita baca bagi dihadiahkan kepada mereka yang dahulu meninggalkan kita bagi dijadikan amalan anak-anak soleh kepada kedua ibu bapa.

Selain Tahlil yang menjadi amalan Umat MELAYU NUSANTARA, aurad Madaniah yang masih diamalkan di masjid dan surau juga merupakan hasil susunan ulama yang saya maksudkan. Selain itu ayat 33 yang amat mujarabah juga merupakan hasil susunan Syeikh Ahmad Khasasi al-Madani.

Persoalan
yang timbul, dalam sebuah pusat pengajian yang besar terdapat seorang pengetua yang bertindak sebagai kuasa yang memantau kelancaran pentadbiran di pusat tersebut. Matematik tidak diajar hanya oleh seorang guru, namun ada sebuah bilik matematik yang menempatkan beberapa orang guru matematik. Kita ibaratkan guru matematik tersebut adalah Ulama Fekah. Imam Shafie, Imam Maliki, Imam Hanafi dan Imam Hanbali.

Manakala
dihujung blok bangunan tersebut juga ada sebuah bilik Bahasa Arab yang menempatkan beberapa orang guru bahasa Arab yang mahir. Kita umpamakan ustaz-ustaz ini sebagai Ulama Sufi, Imam Abu Hasan Syazili, Imam Ahmad Khabir Rifai, Imam Ahmad Badawi, Imam Abi Madyan al-Maghribi dan Imam Ahmad Khasasi al-Madani.

Ahmad pula merupakan seorang pelajar yang lemah dalam Bahasa Arab. Kemudian tanpa dipimpin dan bertanya kepada mereka yang lebih senior terus melajukan kakinya ke bilik matematik. Dengan memberi salam dia terus bertanya; " Cikgu isim isyarah ni macam mana?". Cikgu matematik tersebut mungkin pernah belajar bahasa Arab jadi dijawabnya; " Saya boleh hurai masalah kamu, tapi lebih manis kalau kamu boleh rujuk masalah ini terus kepada ustaz dan ustazah di bilik Bahasa Arab". Namun bagi guru matematik yang tidak tahu bahasa Arab mesti terpinga-pinga dengan soalan Ahmad tersebut.

Kesimpulannya ada sesetengah pihak mengatakan Tahlil(Bahasa Arab) ini Imam Shafie(guru Matematik) melarang kita dari melakukannya. Jadi salah siapa kalau berlaku begini. Salah guru Matematik atau salah Ahmad yang tidak bertanya jalan ke bilik Bahasa Arab.

Bagi Masalah Fekah
-Jangan menggunakan Imam Bukhari dan Muslim untuk penghuraian. Kerana Mereka Ulama Hadis.
- Masalah Tauhid jangan jadikan Imam Shafie atau Maliki sebagai sandaran. Kerana beliau Ulama Fekah.
-Masalah aurad(wirid) WAHABI memang hilang punca dalam senarai ilmu mereka. Kerana mereka tidak mewarisi ilmu melainkan menceduk mengikut akal fikiran. Sedangkan Aurad perlukan sanad dalam Amalan.

3 ulasan:

  1. sgt jelas dan padat sy rasakan...terima kasih...

    BalasPadam
  2. slm,penjelasan yg amat baik drpd saudara shaiki,tq d atas penulisan ini,moga kt smua sentiasa dlm keredoaanNYA sentiasa...

    BalasPadam
  3. asssalamualaikum..bolehkah saudara ceritakan lebih lanjut tentang syeikh Ahmad Khasasi al madani dan sejarah tahlil...terima kasih

    BalasPadam