Sabtu, 17 Julai 2010

JUMLAH ORANG BERIMAN

Assalamualaikum sahabat siber dan alam nyata semua. Dikesempatan ana rajin menulis secara tiba-tiba atas hidayah Allah jua, ana cuba nak menghurai dengan ilmu yang cetek yang juga dikurniakan Allah sehinggakan bila dihitung ana hanya sebatang kara malah lebih teruk dari itu.

"Allah maha kaya, dan kamu semua Fuqara'(miskin)"

Dalam satu post ana di Laman sosial facebook milik ana. Ayatnya berbunyi( walaupon hanya tulisan) begini.

"KATA TUAN MINAL ( SHEIKH MUHAMMAD BIN ZAINAL ABIDIN)
"MANUSIA DI AKHIR ZAMAN JUMLAH ORANG2 BERIMAN HANYA 12000 LAKI-LAKI DAN 7000 PEREMPUAN"
PETIKAN DARI AQIDATUN NAJIN
LU PK LA SENDIRI


Maka ramailah para sahabat ana komen di dinding ana. Pelbagai pendapat yang timbul.
Sehinggakan seorang sahabat ana, yang ana kasihi Private message pula bagi menambahkan keyakinan dan merungkai permasalahan.
Ana minta maaf sebab analah yang menimbulkan persoalan di situ dengan soalan ana berbunyi berikut;

tu la..
zaman Tuan Minal yg 12000 laki 7000 pmpn..
zaman skrg kurg lg kot..
saudara Fajar.. mcm mana yg kata 70422 jumlah wali tu? xkurang x lebih.. mati satu ganti satu...?


Manakala huraian sahabat ana pula seperti berikut;

Salam, maaf Pok Nik masuk mencelah tidak dijemput. Pok Nik ada terbaca hujjah (hipotesis) mengenai perkara ini dan hujjah yang berbentuk hipotesis berikut mengaitkan dengan Aqidatun Najin.

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:-

“Sesungguhnya, Allah swt akan mengutus angin (lembut) yang datang dari Yaman. Angin itu lebih lembut dari sutera. Ia tidak melalui SESEORANG YANG BERIMAN, WALAUPUN IMANNYA HANYA SEBESAR BIJI SAWI kecuali ia akan mematikannya”;- Hadith Riwayat Muslim.

dan juga :

Sesudah itu kepada bumi diperintahkan; “Tumbuhkanlah buah-buahanmu dan kembalikanlah keberkatanmu!”

Maka di masa itu, sekumpulan orang kenyang kerana memakan buah delima dan mereka dapat berteduh di bawah kulitnya.

Rezeki mereka beroleh berkat, sehingga seekor unta bunting cukup mengenyangkan sekumpulan orang.

Dalam keadaan demikian, ketika itu Allah mengirimkan angin melalui ketiak mereka. Maka diambilnya nyawa SEIAP ORANG BERIMAN DAN SETIAP ORANG ISLAM. Maka tinggallah orang-orang jahat, bercampur-baur seperti himar (tidak tahu malu). Maka di kala itu terjadilah kiamat;- (Riwayat Muslim)

Rasanya 12000 lelaki beriman dan 9000 wanita beriman itu adalah dari golongan yang disebutkan di atas iaitu :

A) selepas zaman Al-Mahdi,
B) selepas zaman Dajjal dibunuh Nabi Allah Isa a.s.
C) selepas zaman Yakjuj Makjuj dan
D) selepas kematian Isa a.s.

Jenazah Baginda Nabi Allah Isa a.s. akan disolatkan oleh orang-orang mukmin (12000 lelaki dan 7000 wanita beriman inilah)

Ada juga terbaca kisah di mana waliyullah sudah tiada lagi ketika itu dan 12000 lelaki dan 7000 wanita beriman ini akan diwafatkan sehari sebelum qiamat.

Mengenai 70,422 aulia maududin itu tidak termasuk dalam jumlah 19,000 ini - malah 70,422 aulia maududin diwafatkan lebih awal daripada 19,000 orang ini.

Wassalam


Baiklah, pertamanya ana ingin memperkenalkan kitab Aqidatun Najin. Kitab tersebut amat terkenal dalam pengajian Pondok2 sekitar Nusantara ditulis oleh seorang Ulama Fatani membicarakan tentang ilmu Tauhid. Ulama tersebut bernama Tuan Minal. Dari petikan kitab tersebutlah ana postkan di Laman Sosial Facebook ana. Bukan sebagai membuka perbalahan dan pendebatan namun sebagai teguran dan peringatan insyaAllah.

Pelbagai pendapat yang timbul berkenaan masalah ini. Ada yang mengatakan jumlah 12000 orang lelaki dan 7000 orang perempuan yang disebut oleh Tuan Minal itu adalah pada saat-saat akhir alam dunia iaitu ketika hampir berlakunya KIAMAT. Ada juga mengatakan jumlah tersebut adalah pada masa ini. Saya lebih tertarik untuk berpegang kepada pendapat kedua dan tidak menolak pendapat pertama. Kepada Allah yang Maha Mengetahuilah saya kembalikan persoalan dan jawapan yang sebenar.

Buat pengetahuan pembaca yang belum mengetahui dan ulangkaji kepada pembaca yang sudah maklum. Jumlah Kekasih(Wali) Allah adalah 70422 orang setiap masa dan ketika. Jika wafat salah seorang Allah akan gantikan dengan kekasih yang baru sehingga berlakunya KIAMAT. Ketahuilah jumlah 70422 orang ini terdiri daripada menteri-menteri KABINET yang disusun Allah dalam mengurus tadbir DUNIA ini. Daripada jumlah ini terdapat beberapa pangkat seperti Qutubuz Zaman, Imaman, Autad, Abdal, Akhyar dan sebagainya menurut jumlah-jumlah tertentu bagi setiap jawatan atau pangkat tersebut. Jumlah dan port folio menteri tersebut akan dibicarakan pada lain ketika jika diberi kesempatan.InsyaAllah.

Manakala jumlah yang beriman dinyatakan Tuan Minal dalam Aqidatun Najin hanya 19000 orang sahaja. Jumlah ini bercanggah dengan jumlah para wali Allah iaitu 70422 orang. Sebenarnya ana pon memikirkan masalah yang sama sehinggakan mengemukakan soalan kepada AYAH ana sendiri mengenai masalah ini. Allah bejanji para wali yang ada akan dikekalkan jumlahnya sebanyak 70422 orang sepanjang masa selagi belum KIAMAT. Di sisi manusia para wali yang wafat adalah mati dan perlu diganti manakala di sisi Allah, Allah menegah kita mengatakan mereka mati. Mereka hanyalah dipindahkan dari NASUT (alam Ujian) ke Barzakh. Jadi sebagai hamba yang maha dangkal atau cetek ilmu pengetahuan lebih afdal kita menyerahkan urusan kewalian itu kepada Allah mutlak. cukuplah sekadar mengetahui jumlahnya 70422 dan akan diganti jika ada kekosongan. Maka urusan keTUHANan biarkan terus menjadi keTUHANan manakala urusan keHAMBAan perlulah dibaiki sehingga timbul keikhlasan yang hakiki.Manakala pandangan Tuan Minal pula adalah pembukaan HIJAB oleh Allah bg Beliau melihat sendiri jumlah orang beriman di masa beliau.

Semoga Allah membuka lebih luas jumlah orang2 beriman dan kita ditempatkan bersama mereka yang bersama Allah dalam Penghambaan dan minta tolong. Amin ya Rabbal Alamin.

1 ulasan:

  1. Salam syeikh jilani. Entry yg menarik. Mohon share dalam blog saya boleh?

    BalasPadam