Jumaat, 22 Februari 2013

NUR MUHAMMAD

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah tuhan semesta alam menjadi penunjuk jalan bagi hamba-hambaNya. Selawat dan salam atas junjungan Muhammad s.a.w. penghulu segala kejadian. Sebelum meneruskan penulisan saya, saya ingin memohon kemaafan kerana kelemahan diri ini dalam istiqamah(berterusan) menulis dalam laman blog ini. Syukur kepada Allah kerana membuka peluang menggerakkan jari jemari bagi menulis dan meneruskan sisa-sisa perjuangan sebagai bekalan ke akhirat kelak.

Pada kali ini suka saya berkongsi kisah permulaan segala kejadian iaitu NUR MUHAMMAD S.A.W.  yang dijadikan daripada cahaya "Jamal Allah" Firman Allah dalam Hadis Qudsi;

خلقت روح محمد من نور وجهي
"Mafhumnya; Aku jadikan Ruh Muhammad daripada cahaya zat-Ku"

Nabi s.a.w juga bersabda;

اول ما خلق الله روحي واول ما خلق الله نوري واول ما خلق الله القلم واول ما خلق الله العقل
"Mafhumnya; Seawal-awal dijadikan Allah ialah Ruhku, seawal-awal dijadikan Allah ialah cahayaku, seawal-awal dijadikan Allah ialah Qalam dan seawal-awal dijadikan Allah ialah Akal."

Hakikat kejadian Muhammad disebut "nur" kerana bersih dari segala kegelapan yang menjadi halangan untuk dekat kepada Allah. Firman Allah s.w.t;

"Mafhumnya; telah datang kepada kamu semua cahaya(Muhammad) dan kitab penerang dari Allah."

Hakikat Muhammad juga disebut "Akal" kerana akal inilah yang mampu mengenali dan menemukan sesuatu, iaitu akal sebagai elemen mengenal segala kejadian dan memakmurkan kejadian tersebut bagi melahirkan tanda kesyukuran iaitu ulul albab.

Hakikat Muhammad juga disebut "Qalam" kerana hakikat itulah menjadi penyebab kepada perpindahan ilmu dari Luh Mahfuz kepada makhluk bernama manusia.

Ruh Muhammad s.a.w. adalah ruh yang termurni sebagai makhluk pertama dan asal seluruh makhluk. Sabda nabi s.a.w. lagi;

"Mafhumnya; Aku dari Allah dan seluruh mukmin dariku."

Allah menjadikan segala ruh makhluk daripada Ruh Muhammad s.a.w. dalam keadaan terbaik yang hakiki di Alam Lahut (Alam asal segala ruh). Setelah 4000 tahun akhirat kemudiannya baru Allah menjadikan arasyh dari cahaya zat Muhammad s.a.w. juga.

Sekadar itu dahulu perkongsian kita pada kali ini, semoga diberikan kesempatan untuk menyambung kisah nur Muhammad ini lagi di kemudian hari. InsyaAllah~~~Wassalam.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan